تاریخ انتشار: شنبه 1394/11/24 - 08:04
کد خبر: 192866

تفسیر قرآن به روایت نفی کننده عصمت پیامبر(ص) در دانشگاه تهران؟ +سند

تفسیر قرآن به روایت نفی کننده عصمت پیامبر(ص) در دانشگاه تهران؟ +سند

روابط عمومی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران از برگزاری برنامه ای با عنوان «هرمونوتیک قرآن» در دانشکده الهیات و معارف اسلامی با حضور این دانشگاه حمد مجتهد شبستری و علیرضا قائمی نیا در روز دوشنبه خبر داد.

خبرنامه دانشجویان ایران: روابط عمومی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران از برگزاری برنامه ای با عنوان «هرمونوتیک قرآن» در دانشکده الهیات و معارف اسلامی این دانشگاه با حضور محمد مجتهد شبستری و علیرضا قائمی نیا در روز دوشنبه خبر داد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ آن چیزی که در این بین قابل تأمل است حضور محمد مجتهد شبستری به عنوان یک مفسر قرآن است؛ این مسئله در حالی است که بعید است سوابق محمد مجتهد شبستری بر کسی پوشیده باشد.

در حلقه ی کیان و آئین که اواخر دهه شصت و هفتاد با حضور وی و فرج الله دباغ ملقب به سروش، و حضور بسیاری چون سیدمحمد خاتمی، موسوی خوئینی ها، سعید حجاریان و بسیاری از افراد شاخص جریان سکولار و ملی-مذهبی تشکیل می شد، وی در جایگاه تئوریسین اقدام به پرورش نسلی کرد که بعدها در زمان اصلاحات و دولت سازندگی شوالیه های ناتوی فرهنگی و سیاسی برای براندازی جمهوری اسلامی شده و در ماجرای کوی دانشگاه سال 78 و فتنه سال 88 سوابقشان روشن است.

وی در سال 87 به بهانه سخنرانی در مراسم ارتحال پیامبر اکرم(ص) در دانشگاه صنعتی اصفهان، عصمت نبوی و اهل بیت علیهم‌السلام را نفی می کند.

شبستری در این سخنرانی و در پاسخ به سؤالی درخصوص عصمت پیامبر(ص) می گوید: پیامبر وظیفه‌اشان فقط دعوت مردم به سمت خدا بوده و در همین وظیفه خود عصمت داشته‌اند و هیچگاه از این وظیفه غافل نشده اند. اما از نظر انجام گناهان باتوجه به روایات معتبر و سخنانشان نمی توان عصمت برایشان در نظر گرفت.

وی بدون اشاره به آیات محکماتی که تصریح بر عصمت اهلبیت علیهم‌السلام دارد، به بیان جملاتی از پیامبر اکرم(ص) و امیرالمؤمنین(ع) پیرامون استغفار ادامه داد: در توصیف پیامبر و ائمه (ع) آمده که شبانه مناجات های طولانی و نمازهای بسیار داشته اند موید آن است که در خود نقص و نیازی احساس می کردند و در پی رفع آن به نماز و مناجات می ایستادند و گرنه چگونه ممکن است کسی نقص و گناهی نداشته باشد و از شدت طالب بودن و مشتاق بودن به خود بپیچد.

شبستری در ادامه اهانت به مقدسات دینی ادعا کرد: البته حالت دیگری را می توان فرض کرد که این عبادات، دروغین و برای متمایل کردن افکار عمومی به خود بوده است.

و یا اینکه در سال 1386 آخرین نظریات وی در باب هرمنوتیک متون دینی اسلامی (قرآن) به صورت یک مقالۀ مفصل با عنوان «قرائت نبوی از جهان» و یک مصاحبه با عنوان «هرمنوتیک، تفسیر دینی جهان» در شمارۀ 6 فصلنامۀ مدرسه منتشر شد که مخالفتها و موافقت‌های دامنه‌داری را برانگیخت. در این مقاله و مصاحبه برای اولین بار وی این نظر را را مطرح کرد که قرآن کریم، «کلام نبوی» پیامبر اسلام است و محصول وحی است و نه خود وحی، قرائتی است توحیدی از جهان در پرتو وحی. بحثها و چالشهای انگیخته شده پیرامون این نظریه همچنان ادامه دارد.

مجتهد شبستری شهریورماه سال 88 در مراسم شب قدر و در بین همفکرانش در حسینه ارشاد ضمن حمله به جمهوریت نظام، شعور مردم را زیر سوال برد. وی که مدتی از لباس طلبگی در آمده و هم اینک مدعی است که دیگر این لباس را نخواهد پوشید در مراسم شب قدر حسینیه ارشاد طی سخنانی با عنوان «انسان موجودی مسئولیت پذیر» گفت: انتخاب یک امر انسانی است که حیوان این حق را ندارد. بنابراین قرار دادن فردی در راس کار و عدم تمکین به انتخاب مردم در خصوص این انتصاب نشان می دهد که در این زمینه از دیدگاه آنها بین انسان و حیوان تفاوتی قائل نیستند.

شبستری در ژوئن 2012 بنا به دعوت موسسه Adnawerstiftung در برلین در دانشکده الهیات پروتستان برلین و آکادمی ادیان جهان در هامبورگ حضور یافت و درباره اسلام و دموکراسی سخنرانی کرد. وی می گوید: «به اعتقاد من نهاد دین وسیاست دو نهاد متفاوت با وظایف و عمل‌کرد متفاوتند و این دلیل جدا بودن آن‌هاست. آن‌چه امروز ما به عنوان دو نهاد سیاست و دین از آن‌ها نام می‌بریم در زمان پیامبر وجود نداشت. در آن دوران سیاست و دین تقریبا در همه جای دنیا به شکل پیچیده‌ای با هم آمیخته بود. شیوه زندگی در مکه و مدینه بسیار ساده بود. آن‌چه در آن دوران رخ داد نمی‌تواند الگویی برای دنیای امروز باشد! امروزه مسلمانان در یک سیستم اجتماعی عقلانی با تنوع نهادهای مختلف زندگی می‌کنند. بنابرین ما نیاز به یک برنامه مناسب داریم. این چیزی نیست که بتوان آن را از قرآن استخراج کرد!»

محمد مجتهد شبسترینکته قابل تامل تر عباراتی است که همواره طی چندسال اخیر رسانه های ضدانقلاب از وی استفاده می کنند:
- فتاوای فقیهان فقط برای خودشان حجیت دارد (مجله بعثت، ش 935، صص 1-7، 3/6/77)
- آن دسته از جوانانی که به مسجد روی می آورند وکتب دینی را مطالعه می کنند از نظر ساختار فکری و روانی ضعیف هستند (روزنامه فتح 15/10/78)
پیامبر اسلام و ائمه، معصوم نبوده و تمام ضعف های انسان های عادی را دارند (سخنرانی در دانشگاه صنعتی اصفهان، 5/12/87)

ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست شبستری از جمله کسانی است است که ارگان فارسی زبان سازمان سیا «گویانیوز» از وی به عنوان روحانی محبوب یاد کرده و به خاطر حمایت از فتنه از وی تشکر کرده است!

اما هدف اصلی جریان فوق چیست؟
 سوابق هجمه فرهنگی توسط لیبرالها در دهه هفتاد و هشتاد به خوبی موید آنست که اینگونه حرکات به هیچ وجه بر اثر سهو یا خطایفردی نبوده و جریانی خزنده که به دنبال تخریب پایه های اعتقادی و در نتیجه سکولاریزاسیون نظام هستند، دوباره پس از سال 92 در دانشگاه ها و محافل علمی با نام مفسر، متفکر، و یا فیلسوف دینی جای زده شده و به قرائتی ضد دینی از مفاهیم دینی می پردازند. که پس از برگزاری پوشش گسترده ای نیز در فضای مجازی و مکتوب آنان دارد. مطلبی که پیوند سه گانه ی جریان اقتصادی-فرهنگی- سیاسی لیبرالها را را روشن می کند.

برگزاری این نوع مراسم با حضور تئوریسن‌های جریان تجدیدنظر در دانشگاه تهران در حالی است که هفته گذشته نیز در برنامه ای قرار بود هاشم آغاجری(دیگر چهره این جریان) با عنوان "شریعتی و فلسفه تاریخ" در دانشکده علوم اجتماعی به سخنرانی بپردازد که با اطلاع رسانی به موقع «خبرنامه دانشجویان ایران»، این برنامه لغو شد.

از لحاظ قانونی نیز با توجه به خلاف قانون بودن اقدامات اینچنینی، با توجه به اختیارات دیوان عدالت اداری و با استناد به ماده ی 1 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب 25/3/1392 (با این شرح که در اجرای اصل یکصد و هفتاد و سوم (173) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بمنظور رسیدگی به شکایات، تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به مأموران، ادارات و آیین‌نامه‌های دولتی خلاف قانون یا شرع یا خارج از حدود اختیارات مقام تصویب‌کننده، دیوان عدالت اداری که در این قانون به اختصار «دیوان» نامیده می‌شود زیرنظر رییس قوه قضائیه تشکیل می‌گردد.) و ماده ی 10 بخش دوم آیین دادرسی (صلاحیت و حدود اختیارات دیوان به قرار زیر است:- رسیدگی به شکایات و تظلمات و اعتراضات اشخاص حقیقی یا حقوقی از: الف- تصمیمات و اقدامات واحدهای دولتی اعم از وزارتخانه­ ها و سازمان ها و مؤسسات و شرکت های دولتی و شهرداری ­ها و سازمان تأمین اجتماعی و تشکیلات و نهادهای انقلابی و مؤسسات وابسته به آنها.) می توان به دیوان عدالت اداری از اقدامات مکرر مسئولین دانشگاه تهران در تشکیل چنین جلساتی شکایت نمود.

به هر حال چیزی که طی مدت اخیر در این دانشگاه دانشجویان شاهد آن هستند، وجود جریانی «مشکوک» در این دانشگاه است که به بهانه های مختلف سعی در تریبون دادن به چهره های جریان تجدیدنظر طلب است؛ این در حالی است که تشکل های دانشجویی اصیل این دانشگاه با فشارهایی توسط مسئولین دانشگاه برای برگزاری برنامه های خود هستند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top